انواع هدایای تبلیغاتی بسیار متنوع و کاربردی هستند که میتوانند بر اساس بودجه، مخاطب هدف و هدف کمپین تبلیغاتی انتخاب شوند.
انواع هدایای تبلیغاتی، بیشتر به منظور ارسال پیام تبلیغاتی با هدف افزایش آگاهی از برند، ایجاد حس وفاداری، و تشویق به خرید یا تعامل بیشتر با کسبوکار است. در واقع انواع هدایای تبلیغاتی به نوعی جزء ابزارهای بازاریابی هستند که ارتباط مثبت و مستقیم با مخاطبان برقرار میکننئ.
دستهبندی انواع هدایای تبلیغاتی
انواع هدایای تبلیغاتی بر اساس ویژگیها و کاربردهایی که دارند دستهبندی میشوند.
در ادامه چند دسته اصلی از هدایای تبلیغاتی را عنوان خواهیم کرد:
هدایای تبلیغاتی کاربردی
هدایای تبلیغاتی کاربردی، هدایای هستند که علاوه بر ارسال پیام تبلیغاتی در زندگی روزمره مخاطبان نیز کاربرد دارند.
این نوع هدایای تبلیغاتی بیشترین طرفدار را در بین مخاطبین دارد چرا که کاربردی است و احتمال نگهداری و استفاده از آنها توسط مخاطب بیشتر است.
از انواع هدایای تبلیغاتی کاربردی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
هدایای تبلیغاتی لوازم التحریر: خودکار، مداد، دفترچه یادداشت، تقویم، سررسید
هدایای تبلیغاتی لوازم دیجیتال: فلش مموری، پاور بانک، هندزفری، اسپیکر بلوتوث
هدایای تبلیغاتی لوازم منزل و آشپزخانه: لیوان، ماگ، زیرلیوانی، جاکلیدی، فنجان
هدایای تبلیغاتی پوشاک: تیشرت، کلاه، شال گردن
هدایای تبلیغاتی لوازم بهداشتی: ضدعفونی کننده دست، ماسک صورت
هدایای تبلیغاتی لاکچری
هدایای تبلیغاتی لاکچری همانطور که از نام آنها پیداست علاوه بر اینکه ارزشی بالایی داشته، طراحی شیک و کیفیت بسیار خوبی نیز دارند.
از هدایای تبلیغاتی لاکچری با هدف ایجاد تاثیر قویتربرای نشان دادن اعتبار برند و جذب مشتریان خاص استفاده میشود.
هدایای تبلیغاتی لاکچری به دلیل اینکه از بین کالاهای لوکس انتخاب میشوند قیمت بالایی داشته ومعمولاً به صورت محدود یا ویژه عرضه میشوند.
از انواع هدایای تبلیغاتی لاکچری میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
هدایای تبلیغاتی ست چرم: کیف پول، کمربند، جاکارتی
هدایای تبلیغاتی ساعت: مچی، رومیزی
هدایای تبلیغاتی طلا و جواهرات: پلاک، سنجاق سینه
هدایای تبلیغاتی لوازم دکوری: تابلو، مجسمه
هدایای تبلیغاتی خوراکی
هدایای تبلیغاتی خوراکی، شامل انواع محصولات و خوراکی ها با بسته بندی های تبلیغاتی از یک برند میباشند.
حتی این روزها با پیشرفت تکنولوژی امکان چاپ مستقیم بر روی خوراکی مانند شکلات نیز وجود دارد.
هدایای تبلیغاتی خوراکی یکی از لذت بخش ترین هدایای تبلیغاتی است که اثر مستقیم و مثبتی بر روی مخاطب و مشتریان میگذارد.
از انواع هدایای تبلیغاتی خوراکی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
شکلات و شیرینی تبلیغاتی: جعبه شکلات، کوکی، شکلات چاپی و…
آجیل و خشکبار تبلیغاتی: بسته آجیل، میوه خشک
دمنوش و چای تبلیغاتی: پک دمنوش، چای کیسه ای
هدایای تبلیغاتی مناسبتی
هدایای تبلیغاتی مناسبتی، با توجه به مناسبتها و رویدادهای خاص، برای تبلیغات، قدردانی یا جشنها توزیع میشوند.
این نوع هدایای تبلیغاتی بیشتر برای حفظ روابط و تقویت تصویر برند در بین مشتریان وفادار می باشد.
از جمله هدایای تبلیغاتی مناسبتی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
هدایای تبلیغاتی به مناسبت نوروز: تقویم، سررسید، سبزه
هدایای تبلیغاتی به مناسبت یلدا: آجیل، انار، شیرینی
هدایای تبلیغاتی به مناسبت روز پدر/مادر: لوازم شخصی، عطر
هدایای تبلیغاتی به مناسبت روز تولد: کارت هدیه، لوازم تزیینی
هدایای تبلیغاتی نمایشگاهی
هدایای تبلیغاتی نمایشگاهی، میتواند تمامی موارد ذکر شده باشند که در رویدادهای نمایشگاهی، همایشها و فینالهای تجاری توزیع میشوند.
بسته به بودجه شما هدایای تبلیغاتی نمایشگاهی میتواند شامل بروشور و کاتالوگ و یا هدایای کوچک و ارزان مانند جاکلیدی، خودکار، برچسب باشد، و یا از هدایای لاکچری و گران قیمت تر استفاده نمایید.
انتخاب انواع هدایای تبلیغاتی
برای انتخاب بهترین هدیه تبلیغاتی، به نکات زیر توجه کنید:
مخاطب هدف: هدیه باید برای مخاطب هدف جذاب و کاربردی باشد، در زمینه علایق مخاطب هدفتان تحقیق کنید.
بودجه: هدیه باید با بودجه کمپین تبلیغاتی شما مطابقت داشته باشد به دنبال هدایایی باشید که با توجه به قیمت تاثیر مناسبی نیز داشته باشند.
هدف کمپین: هدیه باید به گونهای باشد که به تحقق اهداف کمپین تبلیغاتی شما کمک کند.
کیفیت: هدیه باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد تا تصویر مثبتی از برند شما در ذهن مخاطب ایجاد کند.
ماندگاری: هدیه باید ماندگار باشد تا برای مدت طولانی در ذهن مخاطب باقی بماند.
قیمت انواع هدایای تبلیغاتی
قیمت انواع هدایای تبلیغاتی به دلیل تنوع بالایی که دارند متفاوت است.
قیمت هدایای تبلیغاتی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله موارد زیر:
نوع هدیه: اینکه هدایه تبلیغاتی مورد نظر شما از چه دسته ای است تاثیر مستقیم بر قیمت نمایی دارد، به طور مثال خودکارهای ساده ارزانتر از پاوربانکها یا ستهای چرمی هستند.
جنس و کیفیت: هر چه کیفیت مواد اولیه و ساخت بالاتر باشد، قیمت نیز افزایش مییابد.
تعداد: معمولاً با افزایش تعداد سفارش، قیمت واحد کاهش مییابد.
پیچیدگی طراحی و چاپ: چاپ چند رنگ، استفاده از طرحهای خاص و غیره، قیمت را افزایش میدهد.
برند: هدایای برندهای معروف معمولاً گرانتر از محصولات مشابه با برندهای ناشناخته هستند.
تامینکننده: قیمتها در فروشگاهها و شرکتهای مختلف میتواند متفاوت باشد.